Tekst

Photos from my Adventures in Norway and the rest of the World..

22. nov. 2009

Kongeørn og Hønsehauker...

Dag 2; - Sylte Naturopplevelser..
Var på plass i ørne skjulet kl 0640 i dag, og spent var vi på hva som ville dukke opp i løpet av dagen..
Ble lagt ut ei kråke som åte oppi tørr treet i går kveld..
En ny hønsehauk dukket opp 0842 og satte seg på en grein i tørr treet ved siden av kråka...
Den begynte etter hvert og ribbe kråka så duna fløy, artig opplevelse...
Holdt på i ca 30min da den ble nervøs og la på vingene, vi forstår fort hvorfor, for rett i hælene på hauken lå det da en kongeørn...
Bare noen minnutter etterpå landet kongeørna direkte på rådyret og begynte og spise..
Den ble i ca 45 minutter...
ca kl 1315 kom det en annen hønsehauk og satte seg direkte på rådyret, vi så den i en furutopp i forkant der den satt i over en time..
Hauken spiste i 15 minutter da den også ble jaget av kongeørna som kom tilbake...
Ørna ble denne gang i bare 5 minutter....
Etter dette ble det rolig helt til kl 1550 da den faste hønsehauk hunnen dukket opp..
Det var så mørkt da at det nesten var urå og ta bilder...

Sum sumarum en meget flott dag, jeg var da spesielt fornøyd med og få tatt bilder av en vill kongeørn, noe som var første gang for meg...


Hønsehauk..
Her en ny Hønsehauk, den er like stor som den faste hvit gråe hønsehauk dama, derfor er nok dette også en dame..
Denne hauken mer brunrød, og her er den i gang med og ribbe en kråke...
Innstillinger;
Lukker; 1/60 sek
Blender; f/4
Brennvidde; 500 mm
ISO; 800






Kongeørn;
Endelig var et stort ønske oppfyldt, nemmelig og få tatt bilder av Kongeørn..
Dårlig vær og flatt lys resulterte i at jeg bare fikk ok bilder av ørna på åte...
Fornøyd sefølgelig..
Innstillinger;
Lukker; 1/30 sekund
Blender; f/4
Brennvidde; 500 mm
ISO; 1600
EV; +2/3


Takk til Duy Pahm og Tom Dyrvik for godt selskap, og stor takk til Terje Sylte nok en gang, for at vi natur fotografer har fått muligheten til og oppleve dette...

Da er det og rydde ut av hytta, turen for meg går nå opp til Ole Martin i Flatanger for og sitte i ørneskjul fra tirsdagen, gleder meg.....
Kjekt med foto ferie hehe..

5 kommentarer:

  1. Greit å høre at det ble full klaff i skjulet i dag Ole Arne.

    SvarSlett
  2. Hei Ole Arne. Mye trivelig lesning og fine bilder.
    Artig å se at du har blogg :)
    Ha en fin dag.

    mvh
    Håvard

    SvarSlett
  3. Takker så mye, ekstra morsomt var det at jeg fikk kongeørna på brikka..
    Har drømt lenge om det..
    Nå kom den her hos Terje, men jeg hadde gardert meg her, for skal jo sitte noen dager oppi Flatanger der jeg er på plass nå..

    mvh Ole Arne

    SvarSlett
  4. Takk for flotte dager Ole Arne. Enda mer action idag med 3 hauker,
    3 havørn og den faste kongeørna.Gleder meg til kaldere dager for da kommer det flere kongeørner.Hils Ole Martin

    Terje

    SvarSlett
  5. Takker så mye for kommentarene..

    Terje;
    Altid stor opplevelse med og besøke deg og skjulene dine..
    Artig lesning på bloggen din, stor aktivitet ja..


    Like før jeg blir hentet av Ole Martin nå, skal sitte i ørneskjulet i dag..

    mvh Ole Arne

    SvarSlett